vrijdag 25 juni 2010

IBI

Al@din is jarenlang de digitale vraagbaak geweest van de bibliotheek. Per 1 juli houdt Al@din echter op te bestaan. Dit betekent gelukkig niet dat onze klanten niet meer met hun vragen bij de bibliotheek terecht kunnen. Achter de schermen wordt hard gewerkt aan een vernieuwde landelijke vragendienst. Een dienst waarbij de bibliotheek 24 uur per dag op zoek gaat naar antwoorden op de meest uiteenlopende vragen.

Via Al@din hebben sinds 2003 duizenden mensen hun vragen gesteld aan de bibliotheek. We waren helaas niet altijd meteen in staat te antwoorden omdat we gebonden waren aan de openingstijden van de deelnemende bibliotheken. Daarom is ervoor gekozen de vragendienst grondig te vernieuwen en aan te passen aan de wensen van deze tijd.

Nieuwe dienst 24 uur per dag beschikbaar
Dankzij een nieuwe technologie is het systeem straks 24 uur per dag beschikbaar en worden vragen zoveel mogelijk direct beantwoord. Bovendien laten we ons klanten straks vooral zien waar de antwoorden op hun vragen te vinden zijn. Wij vertellen bijvoorbeeld op welke website het antwoord is te vinden, in welk e-book of in welke database. Vragen kunnen daarbij op verschillende manieren en sociale netwerken worden gesteld.

Ibi vervangt Al@din tot nieuwe landelijke vragendienst is gelanceerd
Het ontwikkelen van deze nieuwe vragendienst kost tijd. Tot de nieuwe landelijke denst is gelanceerd (de verwachting is eind 2010) kunnen klanten van de Overijsselse Bibliotheken hun vragen stellen via Ibi. Ibi is een digitale vragendienst die is ontwikkeld door bibliotheekorganisaties in Noord- en Zuid-Holland. Een landelijk team van bibliothecarissen gaat hierbij op zoek gaat naar antwoorden. Onder het motto ‘Deel je kennis’ daagt de bibliotheek bovendien bezoekers uit ook zelf antwoord te geven op openstaande vragen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten